Nauka do egzaminu LEK i LDEK z platformą e-learningową

1314902_99313658

Od wielu już lat toczy się w naszym kraju dyskusja o słuszności przyjętego przed laty i, zdaniem wielu, bezmyślnie wdrażanego systemu sprawdzania wyników nauki za pomocą testów. O rzekomo bezmyślnych egzaminach, propagujących naukę na pamięć, bez zrozumienia całości tematu krążą legendy wśród wykładowców akademickich,
z rozrzewnieniem wspominających stare, dobre czasy egzaminów ustnych, na których można było sprawdzić rzeczywisty stan wiedzy delikwenta. Jednocześnie zaś praktycznie wszystkie egzaminy zawodowe, większość egzaminów na studiach oraz, bardzo często, również zwykłe wyrywkowe „wejściówki” przybierają formę testów. Opowieści o tym, że testy stanowią pójście na łatwiznę można jednak między bajki włożyć. Przygotowanie dobrego, bezbłędnego testu zajmuje nie mniej czasu, niż przeprowadzenie egzaminu ustnego. Należy bowiem pamiętać, że nawet w najprostszym teście jednokrotnego wyboru dwie odpowiedzi muszą być oczywiście błędne, jednocześnie zaś muszą symulować na tyle dobrze prawidłową odpowiedź, aby umiejętnie utrudnić znalezienie tej jednej, prawidłowej odpowiedzi. Statystycznie rzecz biorąc opowieści o studentach, którzy „strzelając” uzyskali wynik pozytywny są również mało wiarygodne, choć, być może, gdzieś się taki przypadek zdarzył. Na pewno jednak dużo częściej zdarzają się przypadki trafienia przez niedouczonego studenta w czasie egzaminu ustnego na tę jedną, jedyną partię materiału, którą jednak udało mu się opanować. Przy zastosowaniu technik rodem ze „Sposobu na Alcybiadesa” możliwe jest wtedy takie poprowadzenie konwersacji z egzaminatorem, aby możliwe stało się uznanie, że delikwent może nie wie wszystkiego, ale przynajmniej na tyle dużo, że można mu z czystym sumieniem dać ocenę pozytywną. Z testami jest inaczej. Umiejętnie dobrany zestaw testowy potrafi obiektywnie i, co równie ważne, w ten sam sposób dla każdego zdającego, sprawdzić zakres jego wiedzy. Możliwe jest wtedy proporcjonalne dobranie ilości pytań ze wszystkich tematów objętych zakresem egzaminów oraz publiczne podanie klucza do testów zaraz po ich przeprowadzeniu, co zapobiega posądzeniom o stronniczość.

Dlatego właśnie tak krytykowany system testów na egzaminach ma się coraz lepiej i jest rozwijany na wszystkich praktycznie typach uczelni, w tym na uczelniach medycznych. System państwowych egzaminów lekarskich – Lekarskiego Egzaminu Końcowego (LEK) i Lekarskiego Dentystycznego Egzaminu Końcowego (LDEK) oraz, w dużej mierze, również egzaminów specjalizacyjnych oparty jest właśnie o testy. Wraz z jego rozwojem pojawiła się zaś w naszym kraju również rozpowszechniona do tej pory głównie na Zachodzie oferta systemów e – learningowych, przeznaczonych do nauki w oparciu o nowoczesne metody nauki dostępne poprzez internet. Platforma e-learningowa qsmedic.eu powstała w oparciu o treści stworzone przez fachowców, zaś stworzone przez nich treści są każdorazowo konfrontowane z treścią rekomendowanych do nauki do egzaminów medycznych podręczników, wraz z podaniem konkretnej strony, na której znajduje się właściwa odpowiedź na konkretne pytanie. Platforma daje użytkownikom możliwość rozwiązywania, przy czynnym udziale programu sprawdzającego, testów z 31 dziedzin medycznych oraz nieograniczone możliwości przekazywania sobie wiedzy w postaci notatek i wpisach na forum i w bazie wiedzy – a są to tylko niektóre z wielu możliwości oferowanych przez serwis. Najważniejszy moduł, symulujący egzamin LEK i LDEK pozwala na przygotowanie się do tych trudnych egzaminów we własnym zakresie, w wybranym przez siebie miejscu i czasie.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dodaj komentarz