Modelowy tekst Public Relations

hand-over-keyboard-1377963-m

Przygotowanie dobrego tekstu relacyjnego nie jest proste, a armia domorosłych copywriterów spowodowała, że nawet ludzie, którzy do tej pory doskonale się w zawiłościach PR orientowali, tę orientację gubią, i prosząc o napisanie tekstu relacyjnego, podają wymagania tekstu o charakterze marketingowym.

Pierwsza zasada: przygotuj się.

Nie można napisać tekstu PR bez przygotowania. Nawet gdy pisze się o własnej firmie, projekcie, przedsięwzięciu, ta zasada zachowuje swoją aktualność. Przygotowanie to z jednej strony przemyślenie treści, które mają znaleźć się w artykule, ale z drugiej strony także przemyślenie formy. A forma nie jest wynikiem jakiegoś widzimisię, ale pochodną wnikliwej analizy. Teksty relacyjne pisze się bowiem w określonym celu i przede wszystkim z przeznaczeniem do publikacji w określonym miejscu. Dawniej były to głównie czasopisma branżowe, a dziś oczywiście coraz częściej strony internetowej. Trzeba więc odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie: po co istnieje dana gazeta, dana strona internetowa.

Co mnie to obchodzi? A, właśnie o to chodzi, że wiele. Inaczej powinien wyglądać tekst skierowany do redakcji nastawionej na rozpowszechnianie jakichś idei, a zupełnie inaczej wtedy, kiedy medium skierowane jest wyłącznie na przynoszenie dochodu. Na innych aspektach przedsięwzięcia należy się wtedy skupić i w innym językiem je przedstawiać.

Druga zasada: pisz na temat!

Podstawowym zadaniem tekstów PR-owych jest niesienie wiedzy. A wiedzy nie podaje się rozbudowanymi epitetami, porównaniami i innymi zawijasami. Wiedza to konkret podany w przystępnej, łatwej do zrozumienia, ale przyjemnej graficznie formie. Teksty relacyjne są więc często bardzo krótkie, ale jednocześnie bogate w treść.

W tym miejscu pozwolę sobie na ważną uwagę: tekst PR buduje się na kanwie najprostszych możliwych konstrukcji zdaniowych, prostych wyrażeń i podstawowych środków wyrazu. Nie ma tutaj miejsca na rozbudowane słownictwo i błyszczenie erudycją. Dlaczego? Dlatego, że teksty PR powinny mieć charakter bezstronny, rzeczowy i konkretny. Taki efekt osiąga się poprzez pozbawienie języka wypowiedzi wielu cech indywidualnych.

Konstrukcja tekstu

Jest kilka sposobów konstruowania tekstów PR. Ja podam Ci ten, który wydaje mi się najprostszy. Jest logiczny i prowadzi do powstawania naprawdę dobrych tekstów, dlatego zastosuj go również u siebie.

Tekst PR buduje się wokół konkretnej informacji, co oznacza, że informację tę podajemy na samym początku. Prowadzi to do konstrukcji złożonej z dwóch-trzech akapitów. Pierwszy musi zawierać odpowiedź na pytania: co, kto, gdzie, kiedy i jak. Drugi akapit to zarysowania tła, a więc odpowiedź na pytanie dlaczego. Trzeci akapit – najczęściej zresztą zbędny – to odpowiedź na pytanie „po co”.

Zauważ, że w tej konstrukcji pierwszy akapit to maksymalnie 3-4 zdania, a i to tylko dlatego, że nie wypada tworzyć jednozdaniowych akapitów, a jedno zdanie w zupełności by często wystarczyło.

Ważna uwaga: tekst często będzie redagowany przez edytora czasopisma lub strony internetowej. Jego konstrukcja musi zostać zaplanowana w taki sposób, aby wycięcie fragmentu lub jego edycja nie zmieniły wartości tekstu.

Czego robić nie należy?

Nie dodawaj do swojego artykułu zdjęć, wykresów, cytatów. Często przedstawiane są one jako atut, ale w rzeczywistości nie jest rozsądne dodawanie zdjęcia eksperta, skoro już wszędzie takie zdjęcia na nas wyskakują. Dodam jeszcze, że dodawanie grafik do artykułów na pół strony nie wygląda dobrze po złamaniu tekstu i podziale na kolumny, dlatego, jeśli używasz grafik, niech będą one uzasadnione tym, co piszesz. Nie odchodź od tematu zdjęciami, które mają tylko jedno zadanie – uatrakcyjnić przekaz. Tekst PR nie ma być atrakcyjny wizualnie, a ma budować relację, nieść informacje i być skuteczny. Uroda to sprawa drugorzędna podnoszona w randze jedynie przez copywriterów, którzy nie potrafią napisać dobrego tekstu.

–-

Nie masz czasu, ochoty, wiedzy, pomysłu? Spokojnie, ja mam: piszę tylko prawdę

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dodaj komentarz