Czy każde badania opinii konsumenckiej jest skuteczne?

fokusownia7

Z założenia badania opinii konsumenckiej przeprowadza się po to, by uzyskać od konsumentów szczegółowe informacje na temat wybranych usług lub produktów oferowanych aktualnie na rynku. Z reguły, co nie znaczy, że faktycznie tak zawsze jest. Nie zawsze badania opinii konsumenckiej są skuteczne, nie zawsze udaje się badaczom opinii wyciągnąć pożądane informacje od osób badanych, ale właściwie dla nas może to wydawać się niezrozumiałe, bo dlaczego tak jest? Nam zapewne wydaje się, że przeprowadzanie takich badań jest kwestią bardzo prostą, a wręcz banalną. W związku z faktem, że nie jesteśmy badaczami opinii powinniśmy jednak wziąć pod uwagę fakt, że z przeprowadzeniem tych badań też wiążą się liczne trudności. Na przykład odmowa ze strony konsumentów. Nie każdy człowiek poproszony o udzielenie odpowiedzi na kilka pytań zgodzi się na to. Nie każdy z nas ma na to czas i ochotę, a przecież nikt nie może nas do wzięcia udziału w takim badaniu zmusić, prawda? Odmawiamy więc, bo ni zdajemy sobie do końca prawy z tego, że badania takie prowadzi się również w naszym interesie, a nie tylko w interesie przedsiębiorców, którzy na naszej opinii chcą po prostu jeszcze więcej zarobić podnosząc sprzedaż swoich usług lub produktów. Niektóre badania nie są skuteczne również z racji tego, że konsumenci nie udzielają prawdziwych odpowiedzi na zadawane im pytania. Powodów braku pożądanej skuteczności badań jest wiele, a jednym z nich jest również nieodpowiedni dobór metody pozyskiwania opinii od konsumentów.

Jaki sposób wybrać?

Na pytanie „jaką formę badania wybrać?” chciałoby się odpowiedzieć jednym tylko słowem, które w takiej sytuacji najbardziej nasuwa nam się na myśl: „najlepszą!”. Jaka jest jednak ta najlepsza metoda? Sporo agencji badawczych twierdzi, że to badania fokusowe dziś przodują w rankingu form badania opinii społecznej. Co decyduje o ich skuteczności? Po pierwsze warunki, w jakich się odbywają. Nie są to badania telefoniczne, podczas przeprowadzania których osoba badana ta naprawdę zajmuje się mnóstwem innych rzeczy nie myśląc zbytnio o tym, jakich dokładnie odpowiedzi udziela i czy faktycznie są one w stu procentach zgodne z prawdą. Miejscem badania fokusowego jest tak zwana fokusownia, czyli specjalna sala, która wyposażona jest w kilka miejsc z racji tego, ze badania fokusowe odbywają się w grupach kilkuosobowych, a całą rozmową kieruje moderator. Fokusownia wyposażona jest dodatkowo w sprzęt do nagrywania badania, gdyż ciężko byłoby szybko zanotować, nie mówiąc już o zapamiętaniu wszystkiego, co mówią osoby badane. Badania fokusowe są bardzo dokładnie koordynowane – czasami fokusownia posiada jeszcze jedno pomieszczenie, którym jest poglądownia. Poglądownia to miejsce, w którym znajduje się obserwator dodatkowo sprawujący pieczę nad całym badaniem, dlatego też badania fokusowe uważa się za jedne z najbardziej dziś skutecznych na rynku.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dodaj komentarz