Interesujący, czyli jaki? Jak pisać tekst PR?

in-the-news-29726-m

Zasady, które przedstawiam, są stare jak świat. Nic się w nich nie zmieniło, odkąd ludzie otrzymali możliwość prezentacji swojej działalności w czasopismach. Zasad nie ma wiele i tak naprawdę nie zmieniają się one ani na jotę, jeśli zamiast czasopisma, starasz się dostać z tekstem do redakcji dobrego serwisu internetowego (o kiepskich nie piszę, bo to w ogóle strata czasu).

Aktualność

Tekst, który piszesz, musi być aktualny. Poza polityką wydawniczą światem artykułów rządzą cykle wydawnicze. Wiele osób pisze artykuły, owszem, bardzo ciekawe, ale tracące na aktualności w kilka godzin. Coś takiego w czasopismach nie przejdzie, bo „okres rozkładu informacyjnego” tekstu jest krótszy od cyklu wydawniczego. Zadbaj o temat, który będzie żył dwa-trzy cykle wydawnicze, a więc dostosuj swój tekst pod tym względem do cyklu danego wydawnictwa.

Bliskość geograficzna

Wydawać by się mogło, że żyjemy w globalnej wiosce, i to często jest prawda (zwłaszcza jeśli chodzi o „wioskę”, o „globalną” to rzadziej). Mimo tego jednak cały czas przeciętny czytelnik zainteresuje się tym, co dzieje się blisko niego – w mieście, powiecie, województwie, ewentualnie kraju, ale to, co dzieje się na innym kontynencie to raczej ciekawostka, a nie informacja – nie da się na tym zazwyczaj zbudować tekstu PR.

Konsekwencje

To już raczej w ramach wybiegu, mającego skłonić do publikacji. Jeśli wymyślisz powód powstania tekstu albo konsekwencje zdarzenia, które będą miały skalę większą niż lokalna, dotkną większej ilości osób – masz większą szansę na publikację. Teksty niszowe publikuje się w tytułach niszowych, ale tam również istnieje zasada dotarcia do jak największej liczby osób.

Dramatyzm

Dramatyzm to coś, z czym w tekstach relacyjnych nie należy przesadzać, tym bardziej że kłóci się to z ideą przekazywania bezstronnych informacji. Oczywiście – jeśli możesz dotknąć jakiejś wrażliwej struny, zrób to, ale tekst PR nie jest miejscem na wynurzenia emocjonalne.

Emocje w tekstach relacyjnych są dziś na porządku dziennym. Czym innym jednak jest pierwszy kontakt, jaki nawiązuje się z czytelnikiem, a czym innym kontakt powtórny. Oczywiście wszystko też zależy od tego, do kogo kierujesz swoje słowa: różne emocje, zachowania i zdarzenia będą wtedy interesujące. Wiele z nich to zresztą broń obosieczna, więc emocje powinny istnieć, ale stonowane „antyemocjami”. Pisząc tekst PR, postaraj się być przede wszystkim bezstronnym obserwatorem lub uczestnikiem wydarzeń.

Postęp

Ludzi interesuje zmiana. Nieważne czy na lepsze, czy na gorsze: jeśli zmieniasz ich świat, to ich to zainteresuje. Pisz teksty o zmianach – relacja zawsze powstaje w chwilach zmian. Stagnacja nie sprzyja relacjom na żadnym poziomie, zapamiętaj to sobie raz na zawsze.

Zasada naczelna

Rzeczywistość nie guma, nie da się jej rozciągnąć. Poza 5 zasadami przedstawionymi wyżej jest jeszcze jedna. Oznacz ją numerem 0, żeby od niej zaczynać: piszesz tekst PR, więc skup się na aktualnych zdarzeniach (tak zwanych faktach autentycznych, a nie faktach medialnych), realnych konsekwencjach (nie zagalopuj się w przewidywaniu skutków) i opisz wszystko bez ubarwiania. To nie jest tekst marketingowy, ale relacyjny. Możesz zbudować intensywną, ale krótkotrwałą relację na kanwie kłamstwa, ale nie zbuduje sz tak długiej, zdrowej i owocnej relacji z nikim. Nigdy.

–-

Promujesz? Budujesz relacje? Potrzebujesz pomocy, tekstu, konsultacji, motywacji? Pisz: tekstplus[małpa)grupa-rw.pl

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dodaj komentarz