Badania, których nie lubimy

badania statystyczne8

Termin „badanie” zazwyczaj kojarzy nam się negatywnie. Najczęściej kojarzymy wspomniany termin z medycyną – idziemy się przebadać, gdy źle się czujemy, gdy jesteśmy chorzy. Następnie czekamy na wyniki takich badań. Są one dla nas ważne, zdarza się więc, że oczekujemy na nie z niecierpliwością, nie możemy się doczekać, kiedy lekarzy dostarczy nam wyniki i powie wreszcie, czy z naszym zdrowiem wszystko jest w porządku, czy raczej powinniśmy bardziej na siebie uważać. Termin „badanie” nie powinien jednak kojarzyć się nam tylko i wyłącznie z medycyną, choć jest to pierwsze skojarzenie i jest to zresztą w stu procentach zrozumiałe. Bardzo często bierzemy udział w innych badaniach, chociaż może w ogóle nie zdajemy sobie z tego sprawy. Być może nie potrafilibyśmy w tym momencie wymienić innych badań, niż te medyczne, niż badanie gardła, czy też badanie krwi, ale z całą pewnością wszyscy braliśmy, a może jeszcze weźmiemy udział w zupełnie innych badaniach. I nie znaczy to, że te „inne” badania są mniej ważne od badań zdrowotnych. Wręcz przeciwnie – są one równie ważne, bo dotyczą rozwoju rynku w poszczególnych branżach. Czy wiemy już o jakich dokładnie badaniach mowa?

Badania sytuacji na rynku

Cały czas mówimy o badaniach opinii konsumenckiej, bo przecież wszyscy takie badania znamy, prawda? Nie sposób jest temu zaprzeczyć. Każdy z nas wie, że badania marketingowe muszą być przeprowadzane często, każdy z nas od czasu do czasu jest proszony o udział we wspomnianych badaniach i mimo, iż robi to niechętnie, to jednak zdarzy mu się odpowiedzieć wyczerpująco na kilka prostych pytań. Badania marketingowe są niezbędne i może nie są równie ważne, jak badania zdrowotne, ale również mają niemały wpływ na nasze życie. W jaki sposób wpływają na nasze życie badania, które z pozoru wydają się być dla zdecydowanej większości z nas bez znaczenia? Otóż, badanie opinii pozwala sprawdzić sytuację na rynku. Jeśli dana firma chce dowiedzieć się, czy klientom podoba się jej działalność, czy są z niej zadowoleni i czy usługi dostarczane przez nią na rynek albo produkty dają im satysfakcję, to wówczas przeprowadza się właśnie takie badanie opinii konsumenckiej. I wszystkiego można się wówczas szybko dowiedzieć, ale badania marketingowe nie są przeprowadzane dla samej wiedzy.

Inny powód?

Badania marketingowe są przeprowadzane również po to, by móc dostosować swoją działalność do potrzeb i oczekiwań klientów. Przecież wiadomo, że jeśli klientom coś się nie podoba, to oczekują oni jakiejś zmiany, często nawet mogą te zmiany zasugerować w krótkich ankietach ulicznych, które również są formą wspomnianych badań. Oczywistym jest, że nie da się w stu procentach dostosować do potrzeb klientów, ale można się chociaż przybliżyć do ideału, o jakim konsumenci myślą. Można zaoferować nowoczesne towary, jakieś nowe, oczekiwane przez konsumentów usługi – wówczas w szybkim tempie pokonać można konkurencję, a to wpłynie n a wzrost zysków w firmie.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dodaj komentarz